Statyczna czy dynamiczna strona WWW – co wybrać?

24.08.2021

W dzisiejszym odcinku opowiem o tym jaki typ strony wybrać i dopasować do rodzaju biznesu, który prowadzimy. Czym różni się strona statyczna od dynamicznej oraz jaki typ strony wybrać, czy statyczną, czy dynamiczną.

Transkrypcja filmu

Witam Cię na moim kanale na którym opowiadam o tworzeniu lepszej strony internetu, mówię prostym językiem.

Dzisiaj poruszę temat, co wybrać? Stronę internetową statyczna czy dynamiczną, do Twojego biznesu. Temat jest o tyle ciekawy że np. ostatnio wśród moich znajomych, czy też klientów narasta  to pytanie, czy strona dynamiczna czy statyczna? I nie do końca są przekonani, który z rodzajów stron należy wybrać. Więc postanowiłem że jest to ciekawy temat który warto by było nakreślić i zwiększyć też świadomość tego konkretnego rozwiązania. Ponieważ różnią się od siebie, wpływają nie tylko na czas realizacji, ale również na koszty, no i są pewne ograniczenia dalszego rozwoju lub degradacji pewnej wersji do drugiej.

Nie będę przedłużać. Zaczynajmy!

Czym jest strona statyczna?

Myślę że zaczniemy sobie właśnie od definicji tego. Strona statyczna, jest to strona, na której treść przeważnie się nie zmienia. Co to takiego znaczy? Chodzi o to że np. w stronie statycznej nie mamy żadnego panelu w którym zmieniamy sobie własnoręcznie treść, bez stosowania zaawansowanej instrukcji kodu, możemy tą treść zmienić tylko z poziomu przepisania lub edycji pliku źródłowego danej strony. Pliku którym jest plik HTML. Tam jest umieszczona treść. Ona nie odwołuje się do żadnego serwera, żadnej bazy danych, nie wyciąga nam tych danych. I tak się przyjęło że tojest właśnie ta strona statyczna, którą wrzucamy, i ona w pewnej nie zmienionej formie – dopóki nie zaktualizujemy ręcznie tego pliku – pozostanie nie zmieniona.

Czym jest więc strona dynamiczna?

No, strona dynamiczna zmienia się dynamicznie – jest przeciwieństwem strony statycznej – czyli po tej stronie, albo np. w locie są wyciągane jakieś dane z bazy danych, albo są np. wczytywane te dane podczas ładowania strony. No i o co tutaj chodzi? W przypadku strony dynamicznej, aby te dane tutaj umieścić na tym hostingu – oczywiście możemy to zrobić ręcznie, ale nie o to tu chodzi tworząc stronę dynamiczną – potrzebujemy jakiś panel, może to być WordPress, Joomla, Drupal, cokolwiek innego. Może być jakiś panel dedykowany który pozwoli nam te dane umieścić na tym hostingu, tak aby później można je wyciągnąć. I to są te różnice podstawowe między strona statyczną a dynamiczną.

Zastanawiasz się pewnie, którą teraz wybrać?

Otóż już Ci mówię  – to wszystko zależy. Czyli podstawowa formułka. Musisz określić przede wszystkim, częstotliwość aktualizacji treści. Jeśli bierzesz pod uwagę że na stronę będą wrzucone jakieś treści, raz na pół, czy raz na rok utworzone zdjęcia itd. jakieś informacje kontaktowe, formularz zgłoszeniowy – nie ma najmniejszego problemu żeby rozważyć tutaj tworzenie strony statycznej.

Stronę dynamiczną warto rozważyć w momencie, gdy np. myślimy już o własnym blogu, którego będziesz rozwijać. W momencie gdy np. wiesz, że będziesz bardzo często dodawać jakieś nowe realizację, usługi, zdjęcia, treści. To nie chodzi o stworzenie strony dynamicznej dla zasady, bo mogę edytować. To samo również można to zrobić ze strony statycznej. Natomiast jeśli nie masz do tego kompetencji, czy nie potrafisz tego zrobić, za każdym razem będziesz potrzebował inicjatywy dewelopera, czy agencji z którą współpracujesz, czy jakiegoś innego zewnętrznego. I to jest właśnie w tym kluczowe, że trzeba znaleźć proporcje, w którym momencie jaki typ strony jest najbardziej korzystny dla naszego biznesu. Bo w momencie gdy np. wiesz że powiedzmy, masz załóżmy stronę jakiegoś hotelu lub jakiegoś ośrodka i powiedzmy no, te zdjęcia tego ośrodka nie będą się zmieniać co tydzień czy co dwa tygodnie, tylko raczej raz na rok, raz na półtora, no nie wiem, odmalujesz ściany w apartamentach i będziesz chciał zaktualizować zdjęcia, to przyznam szczerze, że dużo lepszym np. wyborem będzie wybranie strony statycznej.

Dlaczego? Ponieważ jest tańsza w utrzymaniu. Musisz mieć na uwadze, że strona statyczna jeśli jest zrobiona w odpowiedni sposób, nie wymaga dodatkowej ingerencji w późniejszym czasie. Jeśli jest ona stworzona z najnowszymi standardami – staramy się zawsze u nas w Bananaconda, by tak właśnie było – przede wszystkim nie pozostawia długu technologicznego, czyli nie ma kodu bezużytecznego, który podczas zmiany mógłby się tam… wpłynąć na jakieś tam elementy na zachowanie – to masz gwarancję że strona – jak niektóre realizacje naszych klientów – będzie po prostu funkcjonować po prostu rok, dwa, trzy , cztery lata. Mogą się zmienić trendy, natomiast jeśli ta technologia będzie właśnie wykorzystana w poprawny sposób, ona będzie funkcjonować i nie będzie z nią najmniejszego problemu.

Co w sytuacji strony dynamicznej?

No właśnie. O ile nie korzystasz z dedykowanego rozwiązania gdzie, konkretna firma opiekuje się  tym CMS-em i ma, że tak powiem, stworzone witryny pod ten swój system zarządzania treścią, to o tyle jesteś w dobrej i komfortowej sytuacji. Natomiast, jeśli jesteś np. użytkownikiem WordPressa i Twoja strona jest w pewien sposób zintegrowana z WordPressem, być może okazać się w te sposób, że np. ta strona po jakieś aktualizacji WordPressa, nie do końca będzie funkcjonować tak jak należy, albo zmienią się jakieś nazwy klas, metod, coś nie do końca będzie funkcjonować. W tym przypadku aby temu zapobiec potrzebna jest analiza, raz na jakiś miesiąc, raz na dwa miesiące -ewentualnie przy jakieś większej aktualizacji, takiego systemu do zarządzania treścią, i pilnowanie czy oby na pewno te treści się wyświetlają poprawnie. Wiadomo że w dużej mierze jest odpowiedzialny szablon, natomiast trzeba mieć ta świadomość, że nowe funkcje, które są wdrażane do systemu zarządzania treścią, zwłaszcza tych Open Source – takich jak WordPress, często są gdzieś tworzone, udoskonalane przez społeczność, która wpływa na tego WordPressa. I w żadnym wypadku to nie polega na tym, by Cię zniechęcić, natomiast by Ci pokazać pewne zależności, które wynikają pomiędzy stroną statyczną, a stroną dynamiczną.

Myślę, że jest to kluczowe. I tak naprawdę czas tworzenia strony dynamicznej do strony statycznej, jest dużo większy. Koszty są większe, bo idzie to oczywiście za czasem dewelopera. I oczywiście, później trzeba mieć świadomość że jeśli, firma ma np. gwarancję rok, czy (przeważnie jest to 12 miesięcy) lub troszkę więcej czy na to, że będzie kontrolować gdzieś tego WordPressa – tak jak działamy w Bananacondzie – jest to super rozwiązanie, no bo przez ten rok się nie martwisz. Ale później, z biegiem czasu mimo, że cena za wdrożenie takiego szablonu dedykowanego do WordPressa i zintegrowanie to z tym systemem, czy z jakimkolwiek innym, powoduje że dokładasz finansowo, musisz większy budżet na to przeznaczyć, to jednak po tym okresie gwarancyjnym jeszcze trzeba mieć na uwadze że gdzieś jakieś tam… zlecić jakieś analizy wdrożenia czy pilnowania, żeby to po prostu funkcjonowało. Już nie w dużych kosztach, ale gdzieś trzeba doliczyć do ceny hostingu i domeny która jest rozliczana rocznie, ale tu w tym przypadku będzie rozliczenie miesięczne.

I temat który jest dosyć ciekawy pod kątem wyboru strony statycznej i dynamicznej.

Co wybrać?

Musisz pamiętać, że np. jeśli stworzysz stronę dynamiczną i wyłożysz spory budżet na to, no to już będziesz korzystać – podjąłeś/podjęłaś taką decyzję dla swojego biznesu i ta strona dynamiczna sobie funkcjonuje. Ale np. gdy nie masz zbyt dużego budżetu, a decydujesz się na dedykowany szablon – co jest dobrym rozwiązaniem, niekoniecznie wszyscy idą w tym kierunku, ma to swoje plusy i minusy – natomiast dobrze stworzony szablon, zawsze niesie wiele wartości, nie tylko dla Ciebie ale i dla użytkowników wchodzących na Twoją stronę – tak łatwiej jest szablon strony statycznej, dużo niższym kosztem, wpiąć po prostu w system zarządzania treścią. Co za tym idzie? Może się okazać, że chcesz w pewnym momencie rozwinąć stronę, o sekcję z blogiem. Nic bardziej prostszego! Zlecasz dodatkowo to osobie która specjalnie podzieli na komponenty, sekcje szablonu Twojej strony statycznej i odpowiednio zintegruje go z systemem do zarządzania treścią. To o tyle komfortowa sytuacja, że w momencie kiedy rozpoczynasz biznes nie masz świadomości jak często ta treść będzie zmieniana, no to jednak warto rozważyć ta opcję żeby najpierw iść w kierunku strony statycznej, a później ewentualnie wdrożyć ją do jakiegoś systemu zarządzania treścią.

Jakie są minusy i kiedy powinieneś rozważyć od razu wybór strony dynamicznej?

No, przede wszystkim, jeśli – bo ty możesz nie wdrażać tych treści – myślisz  zatrudnieniu agencji SEO. Niby z punktu widzenia agencji, nie powinno być takiego problemu żeby te treści  wdrażać do zwykłej strony statycznej…. Bo tak jak mówię to nie jest problem tego aspektu, że tego się nie da, tylko wymaga troszkę więcej wiedzy i troszkę więcej czasu. Jeśli jednak wiesz że będziesz wykładał budżet na pozycjonowanie – będą dochodzić teksty, będą dochodzić jakieś modyfikacje altów, metatagów itd., będzie to wszystko rozbudowywane – może to jednak warto rozważyć wersję dynamiczną ponieważ, unikniesz jakiś takich dodatkowych później elementów że agencja powie że ,,ona nie będzie tego wdrażać bo to jest strona statyczna”. Natomiast tak jak mówię, to jest wszystko przełożone przez pryzmat rodzaju tego biznesu, który prowadzisz i co rzeczywiście Twój biznes potrzebuje.

Za pierwszy wyznacznik powinieneś wziąć właśnie pod uwagę, jak często będziesz publikować te treści, a dopiero rozważyć wszelkie poboczne aspekty które będą wpływały na twoją decyzję.

Co ja polecam?

Tak naprawdę uważam że nie ma złotego środka. Trzeba po prostu dopasować je do siebie- albo idziemy w stronę statyczną, wizytówkową, gdzie bardziej będziemy odsyłać jakieś portfolio do podglądu on-line. Albo idziemy w stronę dynamiczną gdzie, wiemy będziemy rozwijać ten biznes, inwestować w pozycjonowanie, tworzyć nowe podstrony, wpisy na blogu, często zmieniać jakieś materiały…. I wtedy to jest rozsądny wybór. No bo na pewno od razu będzie ta decyzyjność, że idziemy w kierunku tej strony dynamicznej, będzie integracja z dedykowanym albo z Open Source’owym systemem do zarządzania treści. I to będzie właśnie taki element, że przyspieszysz pewne etapy, no i później nie będziesz się musiał tym martwić.

Mam nadzieje że rozwiałem twoje możliwości, i już wiesz co wybrać dla swojego biznesu czy stronę statyczną, czy dynamiczną.

Jeśli masz jakieś pytania, lub potrzebujesz porady to napisz do mnie. Maila masz w opisie tego filmu, i słyszymy się w następnych odcinkach.

Dzięki za dzisiaj, do usłyszenia!

Cześć!